N-VA Ieper wil hardere aanpak drugs

Op 14 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De politiezone Arro Ieper blijft een draaischijf van de drugshandel in de Westhoek waar tientallen dealers nog steeds actief zijn. N-VA Ieper voorzitter Bernard Van Isacker: "Dat blijkt ook uit de cijfers. Na een lichte daling in 2015 en 2016 stijgen het aantal drugsgerelateerde drugsmisdrijven opnieuw in Arro Ieper. In 2017 werden maar liefst 336 misdrijven vastgesteld, dat is er bijna 1 per dag. Dat is er 1 per dag teveel."

N-VA Ieper will daarom nog meer inzetten op preventie, behandeling en repressie. Dit zijn de drie bouwstenen van een daadkrachtig drugsbeleid. Bernard Van Isacker: "De nadruk ligt evenwel op voorkomen wat nog steeds beter is dan genezen. We willen onze jongeren ook weerbaarder maken via preventiecampagnes en gaan voor een harde aanpak van diegenen die onze streek verzieken met illegale verdovende middelen."

Na signalen van stijgende beschikbaarheid en aanwezigheid van drugs heeft N-VA Schepen Eva Ryde half 2017 het overleg dat vroeger bestond nieuw leven ingeblazen. Eva Ryde: "Het betreft hier het samenbrengen van politie, parket, hulpverlening, preventie en stadsdiensten. Op die manier kunnen acties beter gecoördineerd gebeuren: eerst een tijd preventie en dan periode van harde repressie met een parket dat zich sterk maakt snel over te gaan tot afdwingen van straffen." Net dat overleg (getrokken vanuit hulpverlening) moet verder gestimuleerd worden. De stad is regisseur voor het geheel en mede-actor binnen preventieluik. Goed om weten, Poperinge zit hier ook mee aan tafel, gezien drugs niet stopt aan de stadsgrens.