Eva Ryde

Schepen

Eva (geboortejaar: 1984) woont in Brielen en is schepen in Ieper.

Met Eva Ryde kiest N-VA Ieper voor een jonge lijsttrekker, die ook al ruime politieke ervaring kan voorleggen. Eva zal in 2024 18 jaar in de gemeenteraad van Ieper zetelen waarvan de laatste 12 jaar als schepen.

Haar studies pedagogie - waarmee ze eerder ook werkzaam was in de bijzondere jeugdzorg Ons Tehuis - onderstrepen haar sociale inzet en gedrevenheid om van elke buurt een betere plek te maken. Zich politiek engageren groeide dan ook vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel binnen het verenigingsleven in de eigen omgeving, eerst in Dikkebus en nu ook in haar woonplaats Brielen. Aan de kant blijven staan, ligt niet in haar aard. Handen uit de mouwen, steeds naar oplossingen zoeken samen met betrokkenen, is waar Eva naar streeft, onder de mensen en zonder capsones.

Eva wil dat Ieper en zijn deelgemeenten in al zijn hoeken een positieve aantrekkingskracht uitstraalt. Proper en onderhouden straten, pleinen en voetpaden, een slim verlichtingsplan, doordachte en eenduidige heraanleg van elke plek, zijn daarvoor een noodzaak. Zorg- en dienstverlening vanuit de sociale diensten kan een flink stuk beter georganiseerd worden met een sociaal huis in het centrum en een mobiel team in elke deelgemeente of buurt. Het opvangaanbod en de mogelijkheden voor vrije tijd en onderwijs in Ieper kan nog transparanter en beter op elkaar afgestemd worden. Verenigingen en initiatiefnemers van evenementen verdienen tenslotte ook nog meer ondersteuning of betere accommodatie. Zij zijn het immers die elke buurt levendig en leefbaar houden.

Ook in Ieper is het aantal nieuwkomers die het Nederlands niet machtig zijn, stijgend. Een vlotte, snelle integratie is voor N-VA essentieel. Samenwerking met (volwassenen)onderwijs en werkgevers dient een versnelling hoger te worden gezet.

Extra info:

• Samenwonend en moeder van twee kinderen
  • Verenigingsleven:
    • Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Poperinge