Michel Ryde

N-VA Ieper gaat met een voltallige lijst naar de kiezer. Vandaag stellen we u vrederechter op rust Michel Ryde voor, 63 jaar uit Dikkebus. "We kennen Michel als een man met het hart op de juiste plaats met een sterke lokale band waarbij hij de noden van de bewoners steeds eerst zet," aldus N-VA Ieper voorzitter Bernard Van Isacker.

MICHEL RYDE, plaats 13

Geboren te Ieper op 13 mei 1955 als 5e in een gezin van 8 kinderen heeft hij zijn jonge jaren in Nieuwkerke (Heuvelland) doorgebracht. Als zoon van een landbouwer / handelaar in veevoeders leerde hij al van jongsaf de handen uit de mouwen steken. Daarna volgde hij het middelbaar in het college te Ieper.

Na zijn studies rechten was hij opeenvolgend bijna 10 jaar zelfstandig advocaat, 4 jaar rechter in Brugge, 11 jaar rechter in de rechtbank van eerste aanleg te Ieper ( o.a. onderzoeksrechter), 5 jaar raadsheer in het hof van beroep te Gent (o.a. voorzitter assisenzaken) en laatst vrederechter van het 1e kanton Ieper gedurende 8 jaar.

Michel is gehuwd met Martine Goudeseune-D’Hulster, voorheen kleuteronderwijzeres, en woont in Dikkebus. Hij heeft 4 kinderen waarvan de jongste dochter Eva Ryde, schepen in Ieper is, en lijsttrekker van de N-VA gemeenteraadsverkiezingen plus 10e kandidaat op de provinciale N-VA lijst. Gedurende 10 jaar was zijn gezin een thuis voor uitwisselingsstudenten van Zuid-Amerika, Finland, Ijsland, Zuid-Korea… waarbij de kiemen gelegd werden voor een open en geëngageerde blik op de wereld.

Zijn sociaal engagement vinden we ook terug in het sociale leven te Dikkebus waar hij vele jaren actief was als hoofdleider in de Chiro en nadien als kookouder ervan. Michel was eveneens secretaris van de Koninklijke Harmonie De Vijverzonen, lid van de dorpsraad en lid van de ‘volkstuinen’. Zijn bijzondere inzet was en is er ook voor het cultureel centrum Dikkebus en de inrichting van de hoofdstraat.

Politiek koos Michel vanaf het begin voor de toenmalige Volksunie en in 1988 zetelde hij als OCMW–raadslid te Ieper voor de partij. Nu gaat zijn aandacht uit naar de vele noden van Ieper en de deelgemeenten: werk in eigen streek, ondersteuning van de verenigingen, verspreiding van cultuur en sport, aandacht voor fietsers en voetgangers, een bloeiende handel (mét blijvende terrassen in Groot Ieper), de verzoening van landbouw en natuurbehoud, veiligheid en de seniorenwerking.

Kortom, een man die stevig verankerd is in Ieper en een ruime blik heeft op de toekomst!