Leerwinst én ontspanning tijdens de zomer

In totaal namen 50 kinderen deel, begeleid door 13 enthousiaste leerkrachten, jeugdwerkers, stagiairs en vrijwilligers. De voormiddagen stonden in het teken van remediëring, terwijl de namiddagen ruimte boden voor ontspanning, spel en het versterken van sociale vaardigheden. Dankzij de zomerschool konden de kinderen met hernieuwde moed en frisse energie richting het nieuwe schooljaar vertrekken.

De zomerschool werd financieel mogelijk gemaakt dankzij Vlaamse projectsubsidies van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir. Voor Ieper ging het dit jaar om €23.030, wat het mogelijk maakte om een kwalitatief programma aan te bieden voor alle deelnemende kinderen.

Ook coördinator Liesa Deberdt onderstreept de waarde van het project: “Het welbevinden van de kinderen staat centraal in de Zomersprong. We zien kinderen groeien in hun ontwikkeling. Niet enkel op vlak van lezen en rekenen, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. We zien hen nieuwe vrienden maken, samen ontdekken wat ze graag doen en waar hun talenten liggen. In het begin van de Zomersprong horen we vaak “ik kan dat niet” maar gaandeweg leren de kinderen door succeservaringen dat ze dit wel kunnen. De positieve en warme aanpak van mijn medewerkers zijn hierin heel belangrijk.

Volgend jaar zomerschool voor anderstalige jongeren?

Helaas kon de zomerschool voor anderstalige jongeren uit het secundair onderwijs dit jaar niet doorgaan wegens te weinig inschrijvingen. Tijdens de vakantie hebben deze jongeren minder kans om Nederlands te spreken, waardoor een zomerschool net een mooie kans biedt om de taal te oefenen. Omdat het project volledig afhankelijk is van Vlaamse subsidies, was het dit jaar niet mogelijk om het met lokale middelen te organiseren. "We hopen echter in de toekomst opnieuw een aanbod te kunnen doen, zodat ook zij van de educatieve voordelen van een zomerschool kunnen genieten", aldus Ryde.