Terugblik bedrijfsbezoek IVVO Ieper met N-VA Ieper

Op 25 juni 2024, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Leefmilieu & Landbouw

Op maandagavond 24 juni '24 bezocht N-VA Ieper de GFT-verwerkingsinstallatie van IVVO, gelegen in de Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.

Bestuurslid Simon De Vuyst: "In de GFT-verwerkingsinstallatie in Ieper wordt er GFT-afval en organisch biologisch bedrijfsafval verwerkt. Vanuit het GFT-afval dat IVVO bij ons thuis ophaalt, wordt er in de installatie groene stroom en compost geproduceerd. In het energieverhaal wordt er vooral ingezet op het hergebruiken van restwarmte. Zo wordt er ongeveer 70 % van de restwarmte nuttig toegepast om de bedrijfsgebouwen te verwarmen. De GFT-installatie is een technisch pareltje welke meehelpt aan de reductie van de uitstoot van broeikasgassen! De IVVO-installatie is volledig zelfbedruipend en krijgt geen subsidies, behalve nog de resterende groene stroomcertificaten. Naast energierecuperatie uit afval en de productie van groene stroom aan het elektriciteitsnet, levert deze installatie een nieuwe grondstof: compost."

Ondervoorzitter Ben Glorieux: "De N-VA-leden van de regio Westhoek kregen de unieke kans om deze verwerkingsinstallatie te bezoeken. Deze staat er al sinds 1999. Dank aan bestuurslid Simon De Vuyst voor de organisatie en deskundige Johan Del'Haye, de exploitatieverantwoordelijke GFT vergisting, voor de rondleiding!"

Het bestuur van N-VA Ieper

Bernard Van Isacker, Eva Ryde, Dimitry Soenen, Jo Flamen, Jan Delie, Ben Glorieux, Brecht Lottegier, Wouter Goudeseune,  Alain Vansevenant, Jef Vanhove, Jay Navas Navarro, Simon De Vuyst en Karlijne Dominique