N-VA vraagt een update voor het grootste provinciedomein van West-Vlaanderen: Palingbeek 2.0

Op 22 januari 2018, over deze onderwerpen: Provincie
Provinciedomein de Palingbeek

N-VA heeft het provinciebestuur bevraagd over het provinciedomein de Palingbeek in Ieper en ijvert voor een update van het grootste provinciedomein van West-Vlaanderen. Provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) en secretaris van de lokale afdeling Ieper Dimitry Soenen, zelf inwoner van Zillebeke: “Er werden ons bekommernissen gemeld door gebruikers, we vragen een update voor het provinciedomein, een Palingbeek 2.0.”

Provinciedomein De Palingbeek werd sinds de jaren 90 uitgebreid tot bijna 250 hectaren. De Palingbeek is dan ook het grootste provinciedomein van West-Vlaanderen. Op het domein bevinden zich onder andere de volkssterrenwacht AstroLAB IRIS, de cafetaria en het bezoekerscentrum.

Provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel en secretaris Dimitry Soenen (N-VA Ieper): “We vernemen dat de activiteiten van het bezoekerscentrum goed zijn georganiseerd (vb. vertelwandelingen). En er zal in het natuurpark en het parkgedeelte van de Palingbeek een groot bovenlokaal speelplein voorzien worden. Echter, er zijn ook bekommernissen en opmerkingen gemeld door gebruikers. We hebben deze bekommernissen voorgelegd aan het provinciebestuur.

Er werd ons gemeld dat het provinciedomein niet zo toegankelijk was voor ruiters met paarden. Het provinciebestuur heeft nu beloofd dat tegen de zomer van 2018 bepaalde trajecten in de Palingbeek zullen worden aangeduid met ANB-ruiterbordjes.

Daarnaast vinden we dat het domein niet zo rolstoel- en kinderwagenvriendelijk is. Uiteraard is het praktisch niet mogelijk om alle paden te verharden. Maar er is nu slechts 5 km verhard, wat toch wel weinig is als je weet dat er 20 kilometer aan wandelroutes zijn in de Palingbeek zoals de Vierlingenwandeling en de Oude Vaartwandeling.

Aan "The Bluff", gelegen aan de oever van het kanaalbedding Ieper-Komen, stellen we vast dat de treden er niet meer goed bij liggen. De provincie heeft beloofd dat er tegen volgend jaar een oplossing zou zijn hier voor. Ook begrijpen we niet dat er daar geen deftige trapleuning kan voorzien worden. De kostprijs is daar van niet zo hoog. Soms is het er nu echt gevaarlijk wandelen.

De parking is ook niet goed verlicht. Er werd beloofd dat er een volledige renovatie van de parking op het programma staat. Ook dient er regelmatige controle te gebeuren op de parking om criminele feiten op te sporen.

Met een vraag naar een update voor de Palingbeek 2.0 hopen we dat het provinciebestuur extra inspanningen zal leveren om het provinciedomein op te waarderen”, besluiten provincieraadslid Wim Aernoudt en secretaris van de lokale afdeling Dimitry Soenen.

Op de foto Dimitry Soenen (links) en Wim Aernoudt (rechts)

Bijschrift bij foto: “In schril contrast tot onder andere de Ijzerboomgaard, het Zwin, Raversyde, de Nachtegaal, …, is er zeer weinig geïnvesteerd in de Palingbeek. Geen wonder dat vele bezoekers ons melden dat de tijd lijkt stil te staan in de Palingbeek. Naast kleine herstellingen van wandelwegen en de realisatie van een bijenkast gebeurde er nauwelijks wat. De realisatie van een hondenweide is afgevoerd en het blijft wachten op het beloofde speelplein. Een inhaalbeweging “Palingbeek 2.0” in de volgende legislatuur is nodig.”