“Verschillende fietsprojecten in en rond Ieper staan in de steigers voor de komende jaren mede gerealiseerd door de provincie West-Vlaanderen”, meldt provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide. …
U bent hier
Mobiliteit & Openbare Werken
Standpunt N-VA Ieper
Oplossing N8.
Over de problematiek van de ontsluiting van Ieper naar de kust werd er al heel veel gezegd en geschreven, maar eigenlijk nog niks aan gedaan. Alle MERsen en RUPsen ten spijt is de N8 nog altijd een trage, oververzadigde en levensgevaarlijke weg. De automobilist en de buurtbewoner verliest, niemand wint.
Hier moet verandering in komen. Regering na regering bestelde reeds studie na studie. Een telling meer of minder zal ons echt niet veel meer bij kunnen leren.
Wat we wel zien is dat de westhoek langzaam leegbloedt. Het toerisme van Zuid-West Vlaanderen gaat niet naar de westkust, maar wel naar de snelst bereikbare delen van de Vlaamse kust die een stuk verder liggen. Nieuwe bedrijven vestigen zich liever op een economisch meer interessante plaats, richting Kortrijk, Roeselare of zelfs Gent. Jongeren blijven plakken na hun studies in de studentensteden en keren maar terug eens ze een gezegende leeftijd bereiken.
De impact op de economie, het sociale leven en de natuur zijn navenant. De westhoek verliest alleen maar met het huidige status quo.
Nochtans is er een weg hieruit. Uit alle voorafgaande studies en plannen kwam er steevast eenzelfde traject naar voor dat de beste resultaten haalde. “Modeltraject 3” levert de goedkoopste optie (slechts 43 miljoen euro), de minste impact op milieu en leefomgeving en een gevoelige tijdswinst. En misschien ook nog het belangrijkst van allemaal, de verkeersveiligheid langsheen het ganse traject wordt ontelbare malen beter en de dorpen langs de N8 worden ontlast.
Model 3 vermijdt de kernen langs de N8 in het zuiden. Het beoogt een goede doorstroming op de gehele verbinding en een optimalisering van het wegennet in de regio, door aanpassing van bestaande infrastructuur samen met een nieuw aan te leggen infrastructuur. Het maakt gebruik van de N369. Het biedt ook de beste garantie op de bescherming van natuur en archeologische sites.
In model 3 wordt nog meer gebruik gemaakt van de reeds bestaande infrastructuur waardoor de grondinname beperkter is (16,5 ha). De inrichting van de weg laat bovendien toe om meer (gelijkvloerse) aansluitingen en oversteekplaatsen te voorzien waardoor de barrièrewerking ook veel kleiner is. Wel worden ook hier de ruilverkavelingsgebieden van Boezinge (uitgevoerd), Woesten (in uitvoering) en plateau van Izenberge (in onderzoek) doorsneden. Het versnipperend effect in het ruilverkavelingsgebied Woesten is evenwel wat kleiner dan in model 2 omdat model 3 nauwer aansluit bij de kern.
Er wordt een vlotte verbinding vanaf de A19 tot op de N8 voorbij Woesten gecreëerd, evenwel grotendeels vertrekkend van het bestaande wegennet: dit houdt aanpassingen aan een deel van de N38 in (tot en met aansluiting N369), beperkte aanpassingen aan de N369 (kruispunt Langemarkseweg) en het creëren van een nieuwe wegverbinding tussen de N369 en de N8 tot voorbij Woesten. Zowel de verdere heraanleg van de N8 vanaf de aansluiting van de nieuwe weg tot in Veurne (2) als de heraanleg van het eerste deel van de bestaande N8 (vanaf de N38 tot aan de aansluiting van de nieuwe weg) (3) zijn opgenomen. Ter informatie is de kostprijs berekend om de volledige N38 tot aan de Franse grens op te waarderen tot primaire weg.
Model 3 gaat dus uit van de voordelen van een bypass om de verkeersleefbaarheid te verbeteren in de doortochten en de betrouwbaarheid van de verbinding Ieper – Veurne te verhogen, maar wenst rekening te houden met de landschappelijke kwaliteiten van de omgeving van het gewestplantracé. Bovendien heeft model 3 als uitgangspunt dat het de bestaande infrastructuur beter wenst te benutten, waardoor de kostprijs van de investeringen beperkt wordt. Zo kan bij model 2 slechts één verbinding (Ieper – Veurne) geoptimaliseerd worden, terwijl in model 3 verschillende verbindingen aanzienlijk verbeterd kunnen worden (ook Ieper – Diksmuide en Ieper – Poperinge). De ring van Ieper en de bestaande N369 worden in model 3 immers een belangrijk onderdeel van de verbinding Veurne – Ieper.
Voor verdere informatie kan u terecht op de volgende webstek:
http://www.mobielvlaanderen.be/studies/n8/managementsamenvatting.pdf
Nieuws over dit onderwerp
N-VA Ieper verbaasd na de communicatie rond de heraanleg van de Leet.
Gisteren stapte schepen van stadsontwikkeling Dominique Dehaene naar de media met zijn plannen rond de heraanleg van de Leet. Vreemd om dergelijke verregaande beslissingen van de gemeente te moeten …