Van Den Driessche vraagt om positief reisadvies voor België

Op 20 mei 2016, over deze onderwerpen: Toerisme & evenementen

Senator Pol Van Den Driessche vraagt Canada, Nieuw-Zeeland en Australië om het negatieve reisadvies voor ons land op te heffen. Dat schrijft hij in een brief aan zijn buitenlandse collega's.

"Het is veilig om naar België te reizen en zeker de Westhoek is een perfect veilige regio", schrijft Belgisch voorzitter van de Interparlementaire Unie Pol Van Den Driessche (N-VA), in een brief aan zijn collega-voorzitters van Canada, Nieuw-Zeeland en Australië in de Interparlemantiare Unie. "Het zou mooi zijn als veel nazaten van de gesneuvelde van de 'Groote Oorlog' ook volgend jaar en in 2018 naar de Westhoek zouden reizen om deel te nemen aan de plechtigheden. Alleen vernemen wij dat veel geïnteresseerde mensen aarzelen omdat er sprake is van een negatief reisadvies. Dat is er gekomen door het verhoogde dreigingsniveau in ons land. Zoiets schrikt af en dat betreuren wij. Dit reisadvies zou zo snel mogelijk positief moeten worden aangepast. Want de groepen zijn, net al de Britten en Ieren, heel erg belangrijk voor de komende herdenkingsjaren van de Eerste Wereldoorlog. Het zou ons plezieren om u straks ook persoonlijk te mogen begroeten in onze regio."
Van Den Driessche sprak naast de brief ook al verschillende van zijn collega-voorzitters aan. "Hopelijk ondernemen ze nu ook effectief actie bij hun ministerie van Buitenlandse Zaken", zegt de senator. "Want Australiërs, Nieuw-Zeelanders en Canadezen beslissen door de verre afstand immers lang op voorhand over hun reis naar onze contreien."

Daling van 50 procent

De senator kroop in de pen omdat hij gealarmeerd werd vanuit de Westhoek. Arrondissementeel voorzitter van N-VA Dirk Vandenbulcke sloeg een noodkreet rond het toerisme in de regio. "De bezettingscijfers van kleine logies zijn gedaald met vijftig procent sinds de aanslagen. Ook musea, begraafplaatsen en bezoekerscentra ontvangen minder geïnteresseerden uit de landen de nu uitnodigen."

Bron: www.nieuwsblad.be