Tot 6,37 miljoen euro extra investeringsmiddelen voor Ieper dankzij Vlaams regeerakkoord

Op 2 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid en financiën

De 64 West-Vlaamse gemeentebesturen krijgen tijdens deze lokale bestuursperiode 245 miljoen euro extra middelen die ze kunnen investeren in hun gemeente. Voor Ieper betekent dat concreet tot 6,37 miljoen euro. Dat is het gevolg van het nieuw Vlaams regeerakkoord. De Vlaamse overheid neemt de helft van de zogenaamde ‘responsabiliseringsbijdrage’ voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over en geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte. De bijkomende financiering gebeurt bovenop het gemeentefonds, dat ook deze regeerperiode de groeivoet van 3,5 procent blijft behouden. Dat vernam schepen voor financiën Eva Ryde van Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA), onderhandelaar voor onder meer het domein Binnenlands Bestuur.

De nieuwe Vlaamse regering wil de gemeenten meer financiële ademruimte geven zodat ze de komende jaren sterk kunnen investeren. “Dat komt niet alleen de inwoners van de gemeenten ten goede, maar is vooral ook een troef voor onze economie en het aantal jobs in Vlaanderen”, verduidelijkt Bert Maertens. “In West-Vlaanderen gaat het in totaal om liefst 245 miljoen euro. Elke West-Vlaamse gemeente gaat er door deze extra financiering stevig op vooruit. Ik roep daarom alle gemeentebesturen op om deze bijkomende budgetten te investeren in zaken die de gemeenten écht beter maken, zoals fietspaden en veilige wegen, energiezuinige gebouwen, bebossing en groene ruimte. De extra middelen spenderen aan de aanwerving van meer personeel of de eigen werking kan echt geen optie zijn.”

N-VA Ieper is opgetogen met de extra middelen. Ieper staat immers voor grote èn financiële uitdagingen. Een optimale aanwending dringt zich op, ten bate van Ieper en al zijn deelgemeenten. Het is terecht dat Vlaanderen budget vrijmaakt voor steden/gemeenten met verhoudingsgewijs meer open ruimte, denken we maar aan bijvoorbeeld het veel hoger aantal kilometers wegen, fiets- en voetpaden die om dringend onderhoud vragen. Dat alles wordt nu concreet ingevuld in het meerjarenplan dat binnenkort aan de gemeenteraad wordt voorgelegd”, vult schepen Eva Ryde aan.