Taskforce Stad Ieper klopt nieuw pakket steunmaatregelen af

Op 30 mei 2020, over deze onderwerpen: Beleid en financiën, coronacrisis, Welzijn

Stad Ieper wil het sociale en economische leven tijdens en na de coronacrisis ondersteunen. Zo kwam de taskforce in het laatste overleg tot een nieuw pakket steunmaatregelen. Die worden voorgelegd op de volgende gemeenteraad op 8 juni. Het betreft onder meer verlengde vrijstelling van de terrassen- en logiestaks en de huur van de handelspanden en concessies van de stad. Ook de financiële steun voor initiatieven rond kinderopvang wordt gegarandeerd.

Sinds 13 maart 2020 nam de Nationale Veiligheidsraad een aantal strikte maatregelen met een aanzienlijke impact op onze maatschappij en economie, ook op lokaal vlak. Intussen zitten we volop in een afbouw van de lockdown. Dat gebeurt in verschillende fases.

“Wat de concrete beslissing wordt van de Nationale Veiligheidsraad voor de volgende fase vanaf 8 juni weten we nog niet. Wel is het al duidelijk voor welke sectoren we een versnelling hoger moeten schakelen. Ook na de opstart van o.a. horeca en de toeristische verblijven zal de impact van deze coronacrisis zich helaas nog een eind laten voelen. Daarop willen we nu al anticiperen”, aldus burgemeester Emmily Talpe.

Schepen Eva Ryde bevoegd voor financiën en welzijn: We nemen geleidelijk aan en weloverwogen maatregelen. Ook de sociale sector verliezen we niet uit het oog, zoals zuurstof bieden aan de kinderopvang die met zwaar verlies te kampen heeft. Alle beslissingen die wij nemen worden ook steeds afgetoetst aan de financiële mogelijkheden van de stad. Door zorgvuldige keuzes, blijven de al lopende projecten op onze agenda om uit te voeren. Ook een algemene belastingverhoging komt er uitdrukkelijk niet.”

Schepen Diego Desmadryl bevoegd voor Lokale Economie: “We pompen extra zuurstof in de hardst getroffen sectoren. Zeker voor de logiessector zijn steunmaatregelen nodig, samen met de sector werken we hard om terug toeristen naar onze stad te krijgen. Eerst de binnenlandse toeristen en dan de buitenlandse. Samen met de heropstart van de Horeca, zullen we er alvast voor zorgen dat het deze zomer echt de moeite loont om naar onze stad te komen."

Overzicht van de maatregelen die op tafel liggen voor goedkeuring in de gemeenteraad op 8 juni:

• Vrijstelling logiestaks tot eind 2020

Op voorstel van het schepencollege, nam de gemeenteraad eerder al de beslissing om de logiestaks voor B&B’s, vakantiewoningen, hotels … te schrappen tijdens de periode van strikte maatregelen. Voorstel is de logiestaks van april tot eind 2020 te schrappen.

• Vrijstelling terrassentaks tot eind juni

De terrassentaks werd al geschrapt tijdens de periode van strikte maatregelen. Deze vrijstelling wordt alvast tot eind juni verlengd.

Kwijtschelding of vermindering huurgeld maand mei voor handelspanden en concessies van de stad
Concessiehouders en huurders van de handelspanden in eigendom van de stad die hun zaak nog niet konden openen kregen eerder al een vrijstelling van de maand april. Ze zullen nu ook voor de maand mei geen huurgeld hoeven te betalen. Voor winkels die op 11 mei weer van start gingen, wordt het huurgeld voor mei gehalveerd.

• Financiële steun initiatieven kinderopvang

De subsidie voor kinderopvanginitiatieven zal in de periode van maart tot 8 juni juni berekend worden volgens het aantal kindjes dat werd ingeschreven en niet op basis van de echte aanwezigheid. Door de goed opgevolgde maatregelen, was de bezetting bijzonder laag: een aderlating voor de kinderopvangsector. We bieden steun om het hoofd boven water te houden.

• Verlenging van de termijn met 2,5 maand vooraleer de leegstandsheffing van toepassing wordt

In de volledige lockdown konden woningen die te koop stonden, niet bezichtigd worden. Ook was het quasi onmogelijk om zelf werken uit te voeren of alle voorziene aannemers in te schakelen. Dus woningen bleven langer leegstaan dan voorzien. Daarom zal de termijn vooraleer een leegstandsheffing toegepast wordt met 2,5 maand verlengd worden.