Stad ondertekent charter ‘Een bibliotheek voor Iedereen’

Op 1 maart 2018, over deze onderwerpen: Bibliotheek

N-VA Ieper is tevreden dat het stadsbestuur het charter "een bibliotheek voor iedereen" ondertekend heeft en zo haar schouders wil zetten onder een toegankelijke bibliotheek.

Eva Ryde is als bevoegde schepen alvast enthousiast: "De bibliotheek draagt bij aan het maatschappelijke debat. Ze maakt mensen weerbaar in hun strijd tegen sociale ongelijkheid, discriminatie, onwetendheid en armoede. Ze versterkt haar lokale gemeenschap, garandeert gelijke kansen en biedt ontspanning. Het is dan ook belangrijk dat we hierop volop blijven inzetten. Het is tevens dankzij een enthousiaste ploeg van medewerkers dat we dagdagelijks een top dienstverlening kunnen aanbieden... En ook zullen blijven doen!"

Hieronder vindt u het integrale artikel van op https://www.hln.be/regio/ieper/stad-ondertekent-charter-een-bibliotheek-voor-iedereen~aefe02fe/

Het stadsbestuur van Ieper heeft het charter ‘Een bibliotheek voor iedereen’ getekend. Dat charter stelt dat een bibliotheek een basisdienst is waar iedere burger recht op heeft.

Sinds 2016 zijn steden en gemeenten immers niet meer verplicht een bibliotheek te hebben. Ze kunnen nu zelf bepalen of ze een bib nodig hebben en hoe die kan worden uitgewerkt. Sinds eind vorig jaar loopt er een oproep tot het tekenen van het bibliotheekcharter waarbij gesteld wordt dat iedereen toegang moet hebben tot de diensten die een bibliotheek aanbiedt. Het is een oproep aan steden en gemeenten om blijvend oog te hebben voor de bibliotheek als relevante dienstverlening.

Meer dan 400 Ieperlingen hebben daarop al ingetekend en nu dus ook het stadsbestuur. In totaal tekenden ondertussen al 13 steden en gemeenten het charter, dat echter niet bindend is. (CMW)