Stad Ieper zet alle mantelzorgers symbolisch in de bloemen!

Op 24 juni 2020, over deze onderwerpen: Bestuur, Welzijn

Via Stad Ieper kon je een fleurig kaartje versturen naar een mantelzorger met een grote dankjewel voor de vele goede zorgen. De coronacrisis vergt veel van gezondheidswerkers, maar daarnaast staat ook een leger mantelzorgers klaar. Gratis helpende handen en vaak zelfs onzichtbaar. Daarom haalt de stad deze helden n.a.v. van de Dag van de Mantelzorg op 23 juni eens uit de schaduw.

Deze week vinden een 50-tal mantelzorgers een gepersonaliseerd bedankingskaartje in hun brievenbus. Daarnaast verraste Stad Ieper ook twee mantelzorgers met een échte ruiker bloemen, uit handen van schepen van Welzijn Eva Ryde en de persoon die de inzending deed. Dat zorgde voor een hartverwarmend tafereel!

Schepen Eva Ryde bevoegd voor Welzijn: “In onze dienstencentra kunnen mantelzorgers terecht voor een luisterend oor en hulp of doorverwijzing. Normaal was er een wandeling voor mantelzorgers gepland, daar stak corona helaas ook een stokje voor. Ik ben blij dat we met deze kleine, toch waardevolle actie alle mantelzorgers  eens in the picture kunnen zetten voor hun niet te onderschatten inspanningen.”

Magda Knockaert uit de Meenseweg in Ieper hield het amper droog toen beide dochters plots voor de deur stonden met een woordje van dank voor de enorme inspanningen die zij doet voor hun grootouders. Zo schreef dochter Sien: "Onze mama schittert als mantelzorger. Elke dag opnieuw, elk uur van de dag staat ze paraat om oma te helpen. Dankzij mama kan oma nog thuis wonen bij opa, die ook al 89 is. Minstens 4 keer per dag gaat ze naar de buren (onze grootouders). Ze geeft oma te eten, verplaatst haar van de zetel naar de stoel en omgekeerd, helpt haar bij een toiletbezoekje ... Haar gsm is altijd in de buurt voor SOS-berichtjes van opa. Zonder onze schitterende mantelzorger was oma sowieso niet meer samen thuis bij opa ... Wat zou dat jammer zijn, want in juli zijn ze 65 jaar (!) getrouwd. Onvoorwaardelijke liefde.”

Ieperlingen die vragen hebben over mantelzorg of hulp nodig hebben bij in te vullen documenten enz. kunnen terecht bij het Zorgnetwerk  057 451 780 of zorgnetwerk [at] ieper.be.