Sociaal herstelplan van Stad Ieper wil burgers weer op weg helpen

Op 10 september 2020, over deze onderwerpen: coronacrisis, Welzijn

Heel wat Ieperlingen zullen de komende tijd extra hulp nodig hebben om de coronacrisis weer te boven te komen. Daarom zet Stad Ieper in op bijkomend personeel en middelen om de sociale gevolgen van de coronacrisis aan te pakken. Daarvoor zet de stad een budget in van 1 083 500 euro. Dat is de som van eigen, Vlaamse en federale middelen.

“Ieper toont zich een warme en zorgzame stad. Met de stad en alle leden van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst in het bijzonder, staan we paraat om de extra hulpvragen te beantwoorden”, zegt schepen Eva Ryde. “We kunnen niet genoeg benadrukken om bij gelijk welke hulpvraag niet te aarzelen. Stuur een mail of pleeg een gratis telefoontje. Discreet helpt de dienst Welzijn je op weg. We zijn er voor elke Ieperling.”

‘Een warm Ieper, waar iedereen zijn plaats vindt’
Het jaar 2020 startte met deze doelstelling voorop in het nieuwe beleidsplan. De corona-crisis die kort erna uitbrak, zette een kruis over veel sociale activiteiten en plannen. Tegelijkertijd zorgde het voor een ongekende solidariteit tussen de Ieperlingen. Ook de welzijnsdiensten toonden zich creatief en daadkrachtig om mensen op alle mogelijke manieren te blijven helpen.

“Door de inzet van 170 vrijwilligers en in samenwerking met velen, konden we via de actie #IeperHelpt talrijke hulpvragen beantwoorden”, vertelt schepen van welzijn Eva Ryde, “zo konden we op de meest acute vragen een antwoord konden bieden. Senioren werden opgebeld, boodschappen aan huis gebracht, noodopvang opgezet en dienstverlening continu aangepast. Het maakt me trots op onze zorgzame stad en dankbaar voor de inzet van burgers en diensten.”

Burgers die zelf hun steentje solidair willen bijdragen, kunnen dat ook nu nog altijd op verschillende manieren. Stel je kandidaat voor vrijwilligerswerk bij Zorgnetwerk Ieper of bij een van de Ieperse welzijnsverenigingen. Schenkingen (materiaal, grote voedseloverschotten, financieel) gebeuren het best via rechtstreeks contact met de vereniging zelf. Een overzichtslijst vind je terug via ieper.be/welzijnsorganisaties.

Sociaal Herstelplan

Maar om mensen weer vooruit te helpen, is er meer nodig. Sinds augustus zit het aantal hulpvragen ook in Ieper in stijgende lijn. De coronacrisis treft ons allemaal, maar kwetsbare Ieperlingen dubbel zo hard. De voorbije maanden is daarom hard gewerkt aan een sociaal herstelplan met inzet van meer middelen en mensen. Dat plan is gebaseerd op 5 pijlers.

#Ieperhelpt 2.0: hulp dichter bij de mensen

Het laagdrempelig contactpunt ontstaan in de crisis geven we een vaste plek in onze manier van werken.
Vanaf 1 oktober hebben we een extra ontmoetingspunt pal in het centrum (in de Grachtstraat) dat we ten volle willen benutten om mensen met hulpvragen op verhaal te laten komen.
In de kapel bij Wieltjesgracht wordt geïnvesteerd om het als buurthuis in te zetten.
Het traject om een mobiel dienstencentrum uit te bouwen is bovendien gestart, om zo ook in de deelgemeenten nabij te zijn.

Meer steun en extra schouders

• Eind augustus ontving elke Ieperling een waardebon als financieel duwtje in de rug. Kwetsbare Ieperlingen ontvangen eind oktober een extra aankoopbon met dezelfde waarde, waarmee de steun wordt verdubbeld.
  • De voedselbedeling ontvangt 9500 euro extra steun om tekorten op te vangen.
  • Meer mensen helpen met meer tijd vraagt extra inzet. De dienst Welzijn wordt versterkt met vijf extra maatschappelijk werkers voor de zoektocht naar werk, huisvesting of andere hulp.
  • Er wordt daarbovenop extra budget voorzien voor preventieve acties om armoede te voorkomen.
  • Het aanbod psycho-sociale hulpverlening in de eerste lijn, wordt samen met partners versterkt.

Huisvesting is een basisnood: extra noodwoningen en tijdelijke huursubsidies

• Een vaste plek om te wonen is de vertrekbasis voor een stabiel leven en goeie hulpverlening. Inzetten op wonen is cruciaal.
  • De stad voorziet sinds kort in 4 extra woningen met ambulante begeleiding. Het biedt een antwoord voor noodsituaties zoals familiaal geweld of dakloosheid.
  • De coronacrisis zorgde ook voor vele gezinnen en alleenstaanden voor een grote daling of wegvallen van het inkomen. De huur- en energiekosten blijven betalen wordt dan bijzonder moeilijk. Om te voorkomen dat mensen hun woning verliezen, zet de stad in op extra huursubsidies: voor wie op de private markt huurt en van wie het inkomen onder het minimum ligt, wordt een tijdelijke tegemoetkoming voorzien.
  • Het Vlaamse Fonds ter bestrijding van uithuiszetting wordt actief ingezet.

Leerkansen maximaliseren

• Eén van de extra krachten is de onderwijsbrugfiguur die gezinnen en het onderwijs zal ondersteunen.
  • Via de dienst Welzijn zal een terugbetaling van een deel van de schoolfactuur mogelijk zijn voor gezinnen met de laagste inkomens.
  • Een groepsaankoop van kwalitatieve laptops en tablets wordt georganiseerd. Elke kansarme Ieperling die toegang tot de internetwereld wil, krijgt de kans om in te stappen. Voor elk gezin onder de vastgelegde inkomensgrens, neemt de stad 80% van de aankoopprijs ten laste. Een gezin met meerde scholieren in het secundair kan via deze weg tot 3 toestellen aankopen. Zo verzekeren we de digitale onderwijskansen van elke ‘leerling’, jong of oud.  Mensen met recht op leefloon kunnen bovendien tussenkomst op de internetfactuur aanvragen.
  • De voorbije zomerschool werd positief geëvalueerd. Een vervolgverhaal wordt uitgewerkt in samenwerking met de huiswerkklas en extra projecten voor taalstimulering.
  • Vanaf 1 oktober start de flexibele kinderopvang, met focus voor ouders die zo snel mogelijk willen starten met opleiding en vorming.

Recht op vrije tijd en cultuur

• Extra verenigingen stappen in op de UiTpas met kansentarief. Om voldoende begeleiding te bieden bij deze solidaire keuze van clubs en verenigingen, wordt een extra administratieve kracht ingezet.
  • De middelen van het netwerk vrijetijdsparticipatie worden maximaal ingezet voor mensen in armoede die de stap willen zetten naar een hobby of een kamp.
  • De actie voor inzameling van tweedehandssportmateriaal wordt herhaald en versterkt.

“Dit brede sociale herstelplan wil de sociale uitdagingen structureel aanpakken. De extra inzet van 1 083 500 euro nu maar ook in de volgende jaren voor een duurzaam welzijnsbeleid, dat op maat werkt van hulpvragen, is de enige weg vooruit”, aldus schepen Eva Ryde.

Een overzicht van erkende welzijnsorganisaties vind je via ieper.be/welzijnsorganisaties. Denk je in aanmerking te komen voor de extra steun? Heb je een hulpvraag? Bel naar 0800 9 8900 of mail naar welzijn [at] ieper.be voor een afspraak.