Coronacrisis: #IeperHelpt wil zoveel mogelijk mensen bereiken die hulp nodig hebben

Op 17 maart 2020, over deze onderwerpen: Welzijn

Vanaf vandaag zet de stad #IeperHelpt op poten. Ieper wil zoveel mogelijk mensen bereiken die hulp nodig hebben.  Ieperlingen die vrijwillig de handen uit de mouwen willen steken om alleenstaanden en kwetsbare mensen te helpen zijn welkom.

Nu de dienstverlening voor veel mensen wegvalt, is extra aandacht en hulp voor zij die er alleen voor staan, hard nodig.  Die hulp wordt nog straffer als we de handen in elkaar slaan. Zo vinden ook vrijwilligers bij elkaar steun rond praktische vragen in verband met het verlenen van hulp (zowel praktische hulp als sociaal contact). De stad appelleert niet alleen aan enkelingen maar ook aan verenigingen. Het Zorgnetwerk van Stad Ieper zet zich al jaar en dag in om kwetsbaren en alleenstaanden te ondersteunen. In deze crisis wil datzelfde Zorgnetwerk zich extra in spannen en alle hulp is daarbij welkom.

Daarom lanceert de stad onderstaande oproepen.

Heb je hulp nodig?

Voor boodschappen, apotheek, wandelen met de hond…? Het zorgnetwerk helpt zoeken naar een oplossing via 057 20 37 78  (van maandag tot vrijdag, niet in het weekend) van 8.30 u.  tot 12.30 u en van 13.30 u. tot 16.30 u.
Heb je nood aan een babbeltje of voel je je alleen? Er is altijd een luisterend oor op het nummer 057 20 37 78  (van maandag tot vrijdag, niet in het weekend)
Mailen kan ook altijd naar zorgnetwerk [at] ieper.be

Wil je als vrijwilliger helpen? Je bent een Ieperse held.

De stad heeft een  extra verzekering afgesloten voor eventuele vrijwilligers.
Mensen die zich als vrijwilliger willen aanmelden, kunnen terecht op het nummer 057 20 37 78  (maandag tot vrijdag van 9 u.-12.30 u. en van 13.30 u. -16.30 u.) of via het gratis nummer 0800 9 8900.
Mail gerust naar zorgnetwerk [at] ieper.be
Alle info over deze actie kan je vinden op https://www.ieper.be/ieperhelpt

Schepen van welzijn Eva Ryde: “Het Zorgnetwerk stuurt de vrijwilligers niet zomaar het veld in. We verzekeren hen en geven hen goede richtlijnen mee, zoals het vermijden van fysiek contact, niet te lang bij de mensen ter plekke blijven of goede ontsmetting voorzien. Samen met onze personeelsleden vormen ze één grote antenne. #IedereenIeper #Ieperhelpt”

Burgemeester Emmily Talpe:  “We willen met deze actie #IeperHelpt tonen hoe solidair we als Ieperlingen écht zijn. Meteen vermijden we dat er Ieperlingen geïsoleerd geraken. In deze crisistijden zetten we ons als stadsbestuur extra in en trekken we met onze stadsgenoten aan hetzelfde zeel.”