Grondige analyse van de aanpak van de Corona Crisis nodig

Op 19 juni 2020, over deze onderwerpen: coronacrisis

Dit is een bijdrage door West-Vlaams federaal parlementslid Yngvild Ingels uit Menen, tevens meter van de afdeling Ieper.

Ons land krijgt terecht zowel nationaal als internationaal, veel kritiek op de aanpak van de Corona Crisis. Een grondige analyse van de mate van voorbereiding op een wereldwijde pandemie en van de manier waarop de crisis werd aangepakt is absoluut noodzakelijk en dringend. We moeten ons namelijk voorbereiden op een potentiële tweede golf. Het is dus absoluut noodzakelijk om lessen te trekken uit de ervaringen van de voorbije maanden.

Een wetsvoorstel van ons federaal parlementslid, Yngvild Ingels, met als doel het verplicht maken van zo’n evaluatie in de vorm van een globaal debriefingsrapport na elke nationale crisis, kreeg op 11 juni een prioritaire behandeling in het parlement. Zo’n globaal debriefingsrapport moet een antwoord bieden op twee cruciale vragen:

1️⃣ In hoeverre was België voorbereid op het uitbreken van een pandemie?

Risicobeheer is absoluut noodzakelijk. Met welke risico’s kan ons land geconfronteerd worden? Wat kunnen we preventief doen? En wat gaan we doen wanneer het risico zich toch manifesteert?

Dit wil zeggen dat men in ‘vredestijd’ moet investeren in crisisbeheer, zowel in tijd en in middelen. En daar wringt vaak het schoentje. Investeren in iets waarvan je niet weet of het zich ooit zal voordoen is vaak geen prioriteit. Een evident voorbeeld zijn de strategische stocks, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Het gaat over heel het proces van voorbereiding, planning, oefening, etc.

2️⃣ Hoe werd het crisisbeheer aangepakt?

De maatregelen die genomen werden om het virus te bestrijden hadden een nooit geziene impact op bijna alle aspecten van ons leven. Het correct informeren van de bevolking over de reden en de draagwijdte van de maatregelen is hierbij van cruciaal belang. Tegenstrijdige communicatie zorgt ervoor dat het draagvlak van de maatregelen bij het brede publiek afbrokkelt. Deze crisis werd beheerd vanuit een veelvoud van crisiscellen en taskforce. De rol en onderlinge samenhang van heel de responsstructuur moet onder de loep worden genomen.

Het wetsvoorstel wordt aangenomen, dan zal elk aspect van de crisis geëvalueerd worden en zullen er aanbevelingen voor een volgende golf worden geformuleerd. Het globale debriefingsrapport wordt door de betrokken overheidsdiensten opgesteld en binnen een redelijke termijn overgemaakt aan het parlement. Met het debriefingsrapport in handen kan het parlement verder de aanbevelingen opvolgen in de vorm van de reguliere commissiewerking of besluiten om een Parlementaire Onderzoekscommissie op te starten.