Twee raadsleden steunen stakers met zitpenning - Reactie N-VA Ieper

Op 5 december 2014, over deze onderwerpen: Bestuur

N-VA Ieper wil reageren op onderstaand artikel dat verschenen is in Het Nieuwsblad/Oostende-Westhoek van 02/12/2014:

Twee raadsleden steunen stakers met zitpenning
De gemeenteraadsleden Jan Laurens en Stefaan Williams (CD&V/N-VA) staan hun zitpenning van de gemeenteraad van Ieper van gisteravond af aan het goede doel in het kader van de provinciale stakingsdag. 'Op die manier willen we onze collega's in de gemeenteraad, waarvan sommige in het parlement zetelen, duidelijk maken dat er gesleuteld moet worden aan het regeerakkoord. We willen wel op een positieve manier actie voeren. Omdat de mensen die vandaag in heel de provincie hebben gestaakt, geen loon krijgen, hoeven we geen presentiegeld. We storten het geld op rekening van Luisterpunt Bibliotheek en Welzijnsschakel Egoare. Zo tonen we dat politici sociaal kunnen zijn.' (thv)

Wij erkennen het initiatief van beide gemeenteraadsleden (Williams en Laurens) maar hebben volgende bedenkingen:

• Wanneer men het niet eens was met het regeerakkoord, dan vermoeden wij dat er ook binnen CD&V voldoende interne kanalen waren om dit ongenoegen aan de partij te laten weten. CD&V neemt intussen deel aan zowel de Vlaamse als de federale regering.
    N-VA Ieper vindt het markant dat aan CD&V te linken gemeenteraadsleden in tegenstelling met de vermelde regeringsdeelname schijnbaar parlementsleden van andere partijen zouden willen aanporren om het regeerakkoord in vraag te stellen. Dat er gesleuteld zou moeten worden aan het bestaande akkoord, laten we voor rekening van de betrokken CD&V/N-VA raadsleden.
  • “Zo tonen we dat politici sociaal kunnen zijn”: Dit lijkt ons zo evident dat het op zich een absurde stelling wordt. Sociaal zijn is naar wij menen net het wezen van politiek bezig zijn; van iedereen die politiek bezig is.
    De vraag is echter of dat “kunnen sociaal zijn” dan echt op deze manier via de krant moet aangetoond worden?
  • Dhr. Williams is in de gemeenteraad gekomen als opvolger van Willy Lemaire. Wij, als N-VA Ieper hebben rigoureus de bestaande regels i.v.m. opvolging en de voorwaarden voor opvolging gerespecteerd.
    Mogen wij op onze beurt ook vragen dat Dhr. Williams zo kort na zijn intrede in de gemeenteraad wat zijn politieke activiteit betreft ook de geest van wie hij opvolgt enigszins respecteert? Bovendien en bijkomend kon Quincy Timperman die als eerste opvolger in aanmerking kwam om Willy op te volgen dit door omstandigheden niet doen.

N-VA Ieper, 5/12/2014